Marion Schreuder Leert Instructeurs De Fijne Kneepjes Van Lesgeven Aan Kinderen Tijdens Hippische Leergang

Is lesgeven aan kinderen echt zo anders dan lesgeven aan volwassen ruiters? Jazeker! Dat werd nog maar eens duidelijk tijdens de Hippische Leergang Lesgeven aan kinderen op zondag 7 april op het Nationaal Hippisch Centrum  in Ermelo. Instructeur van het eerste uur Marion Schreuder deelt altijd graag haar kennis en de ruim 140 instructeurs werden dan ook getrakteerd op een instructieve en vooral leerzame praktijkmiddag.

De Hippische Leergang vond plaats in de Amaliahal waar de theorie door middel van een Powerpoint-presentatie in de rijbaan werd afgewisseld met praktijk. Marion vertelt hoe zij deze middag heeft ervaren: ‘Het was absoluut een zeer geslaagde Leergang mede door veel positieve interactie met de aanwezige instructeurs. De onderwerpen die deze middag aan bod kwamen waren onder meer didactiek en pedagogiek voor diverse leeftijdsfases van de jeugd. Ook de verschillende leerstijlen van kinderen hebben we uitgebreid behandeld. Op welke manieren leren kinderen en hoe kun je daar als instructeur goed op inspelen? Zeker als instructeur is het belangrijk dat je weet hoe je verschillende kinderen moet benaderen. Dat konden we mooi laten zien in de praktijk aan de hand van drie groepjes ruiters met uiteenlopende leeftijden.’

Spelenderwijs lichaam gebruiken

Marion: ‘Het eerste groepje bestond uit drie ponyruitertjes van ongeveer zeven jaar. Bij deze leeftijdsgroep hebben we het veel gehad over de ontwikkeling van haptonomische vaardigheden. Op deze leeftijd is het nog niet nodig om kinderen in een bepaalde houding op een pony te laten zitten. Laat ze juist spelenderwijs hun lichaam gebruiken. Kinderen van zeven houden hun armpjes nog niet stil, maar dat hoeft ook niet. Tot ongeveer negen jaar zijn alle gevoelsindrukken en signalen naar het lichaam nog optimaal. Dat wil zeggen dat alle bewegingen door het lichaam heen gaan. Dat resulteert vaak in wat hobbelige kinderen op een pony maar daar ontwikkelen ze wel gevoel mee in de bewegingen en het gedrag van een paard. Pas vanaf een jaar of tien zijn kinderen echt in staat om kleinere hulpen te geven met wat meer coördinatie. Dat was ook goed te zien aan de groep ruitertjes die daarna in de rijbaan kwam. In de laatste leeftijdsgroep, die van 14 tot 16 jaar, kwamen weer andere aspecten aan bod zoals een goede houding en zit, de overgang van de pony’s naar de paarden en dressuur rijden voor springruiters. Maar ook het omgaan met kinderen in de puberteitsfase werd besproken.’

Komt de boodschap aan?

Tot slot vertelt Marion: ‘Wat ik vooral belangrijk vindt wat instructeurs van deze middag mee naar huis nemen is dat we onszelf misschien iets vaker moeten afvragen of de boodschap die we geven ook aankomt bij de ruiter. Als instructeurs hebben we de neiging om gewoon les te geven en aanwijzingen te roepen, maar controleer ook eens of jouw boodschap wel goed aankomt. Iedere ruiter is anders en neemt informatie anders op. Dat geldt zeker voor kinderen. Dus verdiep je in het kind wat je lesgeeft en stem daar je instructies op af.’

Deze Hippische Leergang was speciaal voor KNHS-leden. Ben je nog geen lid? Klik dan hier om je aan te melden als lid en profiteer direct van heel veel ledenvoordeel

Hippische Leergangen
Er staan de komende periode nog meer interessante Hippische Leergangen gepland waarin je meer kunt leren over paarden. Voor sommige leergangen kun je licentiepunten verdienen. Een overzicht van de geplande Hippische leergangen kun je vinden op www.knhs.nl/hippischeleergang en in deze agenda op de website. Je kunt je inschrijven via de Evenementenkalender op Mijn KNHS. Er komen binnenkort nog meer leergangen bij. Houd hiervoor de KNHS-website en Facebookpagina in de gaten. 

 

Foto's: KNHS

Geplaatst op: